lørdag den 21. juni 2014

Lørdag den 21. Juni 2014, Mormonernes Hovedstad

Skrevet at Inge Marie Holzmann

Vi mødtes til morgenmad kl. 7.30 og 8.30 var der afgang til Tempel Square. Vi blev modtaget at Elder Frost og to søstre. Den ene, søster Lunddahl, er fra København og fortalte , at der er en anden dansk søster, som er fra Aalborg. De to søstre gav os en guidet rundvisning i tempelkomplekset. Menighedens rigtige navn er The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints. Det sekstårnede tempel er kun åben for mormoner. Denne lørdag skulle der være 95 bryllupper, og kun de allernærmeste kommer med ind i kirken. På et af kirkens spir er der en engel beklædt med guld.

Flerkoneri accepteres ikke mere, og mormoner vælger selv deres ægtefælle. Dåben finder sted, når mormonerne er 8 år eller mere og sker ved sænkning i vand.

I Visitor centret, er der et maleri af en dansk maler og en Kristus figur (kopi) af Bertel Thorvaldsen. I Tabernaklet fik vi en demonstration af den fantastiske akustik: man kan virkelig høre en knappenål falde. Her findes verdens 12. største orgel, der har 11.623 piber

I The Assembly Hall fortalte søstrene om kirkebygningen og deres gudstjenester, hvor nadveren er det vigtigste hver søndag og hvor familien er i centrum.

Derefter var vi på toppen af Konference Centret, hvor der er en botanisk have.

Vi gik tilbage til hotellet. Lone havde været ude at handle og vi fik lov til at spise frokost på hotellets terrasse. Ved fælles hjælp blev det hurtigt stablet på benene.

Bustur til Park City - den olympiske by fra 2002. Området omkring Salt Lake City har oplevet en stor befolkningstilvækst siden årene omkring de olympiske lege i 2002. Det var dejligt at se at området bliver brugt.

IMG_6257 IMG_6268 IMG_6276

Det er dejligt at se at området bliver brugt. Der var gang i adskillige aktiviteter denne lørdag eftermiddag selv om der var ca. 30 grader varme!

Vi hørte i løbet af dagen meget om Salt Lake City og Utah. der er mange skoler som er meget anerkendte, og bl.a et universitet hvor der forskes indenfor hjertesygdomme. Den første hjertetransplantation fandt sted i Salt Lake City.

19.30 mødtes vi og gik til Joseph Smith Memorial Building, hvor vi spiste på 10. etage med udsigt over Salt Lake City, Temple Square og bjergene omkring byen. Restauranten er ejet af mormoner, så der blev skålet lystigt i sodavand.

IMG_6312 IMG_0296 RIMG0045

Da vi skiltes var der en der havde målt at vi har gået 13 km i løbet af dagen. dejligt at få rørt benene efter igår.