fredag den 13. november 2015

Fredag den 13. November 2015, Afrejse til Otavalo

Skrevet af Birte Bendixen.

Vi var nogle stykker der overnattede i Billund, vi blev hentet af taxa kl. 04.15 og kørt til lufthavnen. Vi fløj til Amsterdam og havde der et par timers ophold inden vi 10.15 fortsatte mod Quito i Ecuador, det var en 12 timers flyvetur.

Vores lokalguide Fausto tog imod os og han fik hurtig fat i bussen med Heime som driver. Vi kørte godt et par timer først på Pan Amarican Highway, senere på gammeldags stenbro belægning, det skrumlede noget! Pan America Highway går hele vejen fra Alaske ned gennem Sydamerika bortset fra ca. 100 kilometer i Mellemamerika, der er meget sumpet. Vi nåede at se masser af bjerge med lavthængende skyer inden det blev mørkt. Mange steder i udkanten af Quito er bjergsiderne langs vejen beklædt med cement for at undgå sten og sandskred. Mange steder så vi store flotte agaver i vejsiden. Agaver bruges til at lave snore af og det bruges også til sæbe når uld skal vaskes før farvning.

Synnøve fortalte lidt om Ecuador undervejs. Der bor 16 mill i landet, heraf de 3 mill i Quito. Andesbjergene deler landet i 3 dele.

Det tredje højeste bjerg i Ecuador, Kajamba er 5798 m højt og er dækket af sne på toppen. Snegrænsen er omkring ved 5000 m. Folk i Ecuador er meget stolte af bjerget fordi ækvator går under den. Ecuador er det næstmindste land i Sydamerika og grænser op til Columbia og Peru, på den tredje side er havet.

Efter godt 2 timers kørsel var vi fremme i Otavalo. Området er meget frugtbart, der avles masser af roser, bananer og cacao. Cacaoen bruges i Belgisk chokolade fordi den er så mild.

Ved 20 tiden lokaltid var vi fremme ved Casa Monjada hvor vi skal bo i 3 nætter. Ejeren og hans sønner stod og tog imod os med lygter, det var meget mørkt. Vi gik straks i spisesalen, imens blev vores bagage bragt ud i de små huse, hvor vi blev indkvarteret.

Vi gik alle tidligt i seng, det var en meeeeeget lang dag.