mandag den 23. november 2015

Mandag den 23. November 2015, Sightseeing i Quito

Skrevet af Janne

Afgang fra hotellet kl 08.30. Bussen er lidt forsinket pga. trafik - vi er kommet til storbyen. I dag skal vi se lidt af Quito, Ecuadors hovedstad med ca. 3 mio indbyggere.

Undervejs til 1. stop hører vi om byen, som er 5 km bred og ca. 42 km lang, altså ca. samme størrelse som Langeland. Formen er betinget af bjergene omkring byen, som ligger i 2800 meter højde, og er verdens højest beliggende hovedstad.

1. stop er ved vulkankrateret Pululahua 2900 m over havet. Vi går op til et flot udsigtspunkt, hvor man ser ud over kraterbunden, der er befolket af ca. 100 familier, der lever af landbrug. Flot syn ud over bunden. Al transport af afgrøder og varer foregik tidligere (og til dels stadig) til fods op og ned ad den stejle kraterside.

Næste stop er Intinan museet ved ækvatorlinjen. Her deles vi i to grupper til rundvisning. Et spændende museum, hvor vi ser regnskovens dyr og hvordan indianerne levede (og til dels stadig lever) dybt inde i junglen. Vi ser bla. et 150 år gammelt skrumpehoved, og hører hvordan de blev lavet. I dag laver stammen kun skrumpehoveder af dyr - for at holde teknikken ved lige! Dernæst ser vi ækvatorlinjen og de fænomener, der er på linjen, samt effekten af jordens forskellige rotation på de to halvkugler. Til sidst ser vi en udstilling om kakao produktion, som arkæologiske fund har vist, går mindst 5000 år tilbage. Til vores overraskelse står her sørme udstillet en dansk bog af Claus Meyer om chokolade!

Tilbage i bussen indtager vi vores madpakker til frokost, mens vi kører tilbage til byen.

Først kører vi højt op på en bakke med forrygende udsigt over byen. Her står en 70 m høj statue af byens skytsengel. Dernæst kører vi til den charmerende gamle bydel, hvor vi bliver sat af på Uafhængighedspladsen med monumentet for frihedskæmperne i 1809, omkranset af flotte gamle bygninger: præsidentpaladset, rådhuset, en stor kirke og biskoppens residens. Den klassiske spanske måde at bygge byens centrale plads op.

Lige i nærheden ser vi jesuitterkirken La Compania, hvor der er brugt 7.000 kg guld til dekorationer, et imponerende syn.

Herefter tid på egen hånd inden vi samles ved bussen på en anden flot plads og kører tilbage til hotellet.

Nu er det tid til at pakke til Galapagos, for det er i morgen vi rejser videre. Som altid er der virkelig tænkt over alle detaljer med service i top, så vi alle kan få den bedste oplevelse uden praktiske bekymringer. Alle får en rejsetaske til Galapagos, der pakkes med de maksimum 15 kg, vi må medbringe. Taskerne er nummereret, så vi hver især nemt kan finde vores, og kufferterne med resten af bagagen bliver i depot på hotellet. Dem ser vi først igen når vi mellemlander i Ecuador på hjemturen. En ekstra bonus er, at vi må beholde den ekstra taske og have to stk. bagage med på hjemrejsen. Så er der plads til alle vores indkøb. Det er da genialt udtænkt og fantastisk service!

I dag er der dog sket en lille misforståelse - taskerne befinder sig et forkert sted. De ankommer derfor lidt sent til hotellet. Det gør nu ikke så meget, for restauranten på hotellet hvor vi spiser, havde glemt desserten, og taskerne ankommer lige, som vi har fået den forsinkede dessert.

Så er det i seng, vi skal være nede til morgenmad med færdig pakket bagage i morgen kl. 05.30.

Tak til Adventureholidays for endnu en dejlig dag - med oplevelser for livet.