mandag den 17. november 2014

Mandag den 17. November 2014, Over Andesbjergene til Papallacta

Skrevet af Gunver og Erik.

Efter morgenmaden skulle vi tage afsked med værten og personalet på Casa Mojanda. Vi samledes ved bussen, hvor vi takkede personalet for 3 dejlige dage og sang vores morgensang for dem.
Kl. 8.30 gik turen sydpå og undervejs blev vi lidt imponeret over de mange, store vejarbejder, som er i gang. Vi havde et kort ophold, hvor vi kunne nyde udsigten over søen Lago San Pablo. Her var der også mulighed for at købe panamahatte, og enkelte lod sig friste.

012a 012b

Efter yderlige en times kørsel besøgte vi en rosenfarm. Her fortalte ejeren om produktionen af de 25 forskellige typer roser, som farmen producerer. Roserne eksporteres i stor stil til Europa, vUSA, Rusland og til flere andre lande. Ejeren fortalte om de forskellige krav, landene stiller til roserne. Eksempelvis kræver russerne 60 -100 cm lange stilke og stor diameter på blomsten, mens USA forlanger 40 - 60 cm stilke, kun 2,5 cm diameter og 6 cm højde på blomsterhovederne. Vi så hvordan roserne blev emballeret og klargjort til lufttransport.

058 060 IMG_0135

Efter besøget på rosenfarmen fortsatte turen og vi skulle krydse Andesbjergene fra vest mod øst. Ca. midtvejs fik vi frokost i byen, hvor vores lokale guide Mauro bor. Ved restauranten var der en større hønsegård, hvor vi kunne betragte flere forskellige, fremmede hønseracer.

Efter frokost fortsatte vi ad veje med masser af vejarbejde og nåede frem til højeste punkt på turen i 4069 m's højde. Her holdt vi en kort pause, men havde en begrænset udsigt pga. diset vejr.
Kl. ca. 16 nåede vi frem til vores overnatningssted Termas Papallacta. Efter indkvartering i super dejlige hytter, var de fleste hurtige til at komme i de varme pools lige udenfor vores dør.

065 068 PB170020

De fleste mødtes til en drink i baren inden middagen, der bestod af den lokale specialitet ørred efterfulgt af en let dessert. Enkelte fortsatte med et besøg i baren, men de fleste fandt hurtig værelserne, da programmet for næste dag stod på morgen-gåtur med start kl. 06.45.