mandag den 3. november 2014

Mandag den 3. November 2014, Papillon Rosen Farm

Skrevet af Bente & Vibeke og Jørgen.

Kl. 08.30 tog vi afsked med Casa Mojanda og personalet. Vi havde haft en skøn oplevelse på stedet og fået en fantastisk service og forplejning. Da vi kørte mod dagens første oplevelse, nemlig besøg på en rosenfarm, så vi den anden højeste vulkan: 5700 m høj: Cayambe, med evig sne på toppen, den ligger på ækvator-linien. Eneste punkt på ækvator, hvor der er evig sne, der blev der filmet.

PB036755 P1080934 RSCN8782

Det er så sjældent at vulkanen ikke er dækket af skyer, så der var vi heldige. Vi forlader nu Otavalo. Vi kører gennem smukt vulkallandskab, der er meget grønt. Vi kører nordpå gennem Andesbjergene, der er 7.5oo km lang og 200 - 800 km bred, det er verdens længste bjergkæde, som er mere end 600 mill. år gammel.

Vi kan se green house's ( drivhuse ), hvor der bliver dyrket roser til eksport, til store dele af verden. Rosendyrkningen, er en stor del af Ecuadors indtægt. De ligger overalt, også op af bjergene.

DSCN8748 PB036813 PB036818

Vi ankommer til rosenfarmen! Papillon! hvor de ansatte snitter og pakker 7-8000 roser pr. dag. Der er 26 ansatte, lønnen er 320,- usd pr. mdr. + sygeforsikring. Alt her bliver lavet i hånden, fra snitning til pakning. Der går 24 timer fra roserne er snittet til de er i lufthavnen. Farmen er 4,5 Hektar stor. Det var spændende at blive vist rundt i de forskellige drivhuse, hvor der bliver produceret 24 forskellige sorter.

Vi kører videre mod byen Gyallamba -advokadoernes by, hvor vi skal spise frokost.

På vejen derud, møder vi indfødte i deres fineste tøj. De er på vej til kirkegården, for at mindes deres afdøde ( Alle Helgenes dag ). De har alle både blomster og frokost med, som de indtager på gravene. Vi gjorde holdt i en lille by, hvor Lone købte bananer, æbler og pærer til turen. Undervejs fortalte Lone om Inkariget, det var meget interessant.

Vi fik oplyst priser på bla. benzin 3,- kr. pr. liter, og at biler var meget dyre  f.eks en Opel Corsa 1.5 koster 16.000,- usd. Den gennemsnitlige månedsløn er 320,- USD.

IMG_1138 P1080971 PB036824

Vi kørte op til det højeste punkt på turen, der er 4.063 m, hvor vi gjorde stop, det var nu blevet meget koldt og skyerne hang lavt. Vi gjorde holdt ved et bjergtempel med ofringsplads, hvor der hang en masse blomster.

Vi mødte 2 unge mennesker, der var sat af lokalbussen, med masser af oppakning, de skulle vandre 3 dage i bjergene med lille telt. Vi misundte dem ikke, det var blevet meget koldt og tæt skyet.

Vi ankom kl. 16 til Resort Terma i De Papallacta. Det var et meget smukt sted med masser af Termalbade. Vi badede alle i de meget varme kilder i 35 gr. varmt vand, hvor vi havde vulkanerne omkring os. Aftensmaden bestod af lokal ørred der var grillet, det smagte skønt.

Vi gik alle til ro i forventning om en dejlig morgenvandretur imorgen kl. 06.45 i den skønne natur.