søndag den 24. august 2014

Søndag den 24 august 2014 Store bjørnedag

Skrevet af Leif:IMG_1237
Så oprandt den store bjørne dag for os. Vi skulle have morgenmad kl. 06.15 i restauranten, og alle var mødt op til et beskedent morgenmåltid bestående af bacon, røræg, pølser og kartofler samt kaffe. Ingen youghurt eller juice og vand.
Kl. 06.45 – 07.00 var alle klare til at gå i bådene. Vi var 23 der blev fordelt på 2 både og så kunne turen starte. Først skulle vi sejle ca.2 1/2 time for at komme til firmaets fremskudte base, hvor vi blev overflyttet til nogle åbne fladbundede “pramme”, med udsigtsplatforme, som  skulle sejle os op ad floden.
Tidevandet var på vej ind, og vi måtte følge dette efterhånden som det steg.
Der var ret hurtigt nogle der spottede en enkelt bjørn langt væk, men det var ikke alle der fik set den. Da vi kom ind i floden blev motoren slukket og guiderne sprang i vandet og trak båden fremaf.

03-CAN_088525-CAN_125906-CAN_0912 - Kopi

Pludselig var der en hel masse bjørne omkring os. Guiderne talte at der skulle være 13-15 stk. som vi alle samme kunne se fra det samme sted. Der var en mor med fire unger som gik helt nede i vandkanten og hun fangede laks til dem. Derudover så vi flere hunbjørne med unger. Der var også et par store unger som gik alene, og dem fulgte vi i et lang stykke tid. Vi så dem til sidst svømme over floden 10 meter fra os.
IMG_1278 Vi så også  2 rådyr med hver sin unge, ligesom vi så ørne i massevis (Bald Eagle).

Vi sejlede tilbage til den fremskudte basen og spiste frokost, og kl. 13.30 startede vi igen på bjørnejagten. Her mødte vi igen flere bjørne lidt længere oppe i floden end vi tidligere havde været. Vi mødte bl.a. 3 stk.som hyggede sig omkring nogle træstammer i der lå i floden og spærrede den videre tur frem. Der var også 2 bjørne lidt længere oppe i floden.
Vi så også sæler, og som et yderligere højdepunkt på en helt fantastisk dag, så vi et par hvaler på vej ind. Tilbage på havnen ca. kl. 16.00 som planlagt, en usædvanlig god oplevelse var afsluttet.
I morgen er der så hvaltur på programmet.

Aftensmad kl. 19.30. Under aftensmaden gik Lone rundt og informerede om, en ændring i programmet , der betød at vi skulle forlade Telegraph Cove allerede næste dag, og at husene skulle forlades allerede fra morgenstunden, og at bagagen skulle læsses på bussen inden hvalholdet skulle fra land.
Alle var trætte og efter aftensmaden blev der hurtigt ro i de små hytter. En god dag var slut