søndag den 9. august 2015

Søndag den 9. August 2015: Riverrafting og bjergvandring i Jasper Nationalpark.

Skrevet af Mette og Bent

Vi startede dagen med et af Lones sidespring. Denne gang var det riverrafting på floden Athabasca.
Vi blev hentet af en skolebus kl. 8.45. Bussen bruges stadig til at hente og bringe børn til skole af en frivillig.

Vi blev kørt ned til floden Atabasker River, og iført gule ponchoer og redningsveste. Derefter kom vi i 2 gummibåde, og inden afgang blev vi informeret om, hvordan vi skulle forholde os, for ikke at dratte udenbords. Så var der afgang ned ad floden, men hov, vi skulle jo lige synge vores morgensang

E DSC01131 E DSC01162 E DSC01183

Vi havde to skønne og dygtige guider som elskede deres jobs. De fortalte om floden, bjergene og dyrelivet, krydret med vitser og fortællinger om det frie liv i Canadas natur.

Der blev fortalt om træer, som lagde sig ned i vandet, hvorefter de rejste sig op til lodret stilling, om skovbrande og lynnedslag i træer, om film der blev optaget her. Vi så en havørnerede med 2 unger. Vandet var meget grumset pga smeltevand fra gletcherne, hvor der kom sand og grus med ned.

Da vi havde sejlet 16 km ned ad floden i ca. 1 1/2  time gik vi i land. Alle var nok mere eller mindre våde, og nu gik turen hjem til varme bade og tørt tøj. Vi havde haft en rigtig skøn tur

Snart var det frokosttid, og Lone havde igen styr på de dygtige medhjælpere. Der var picnic lige uden for restaurantens vinduer, hvor vi lånte deres borde. Utroligt hvad den Lone kan. Kl. 14 kom der 3 mindre busser, for at køre os til bjerget Edith Cavel.

IMG_4197 IMG_4210 IMG_4222

Edith Cavell var britisk sygeplejerske under 1. Verdenskrig, hvor hun hjalp på lazarettet. Hun blev dømt til døden og henrettet 15/10 1915 for at smugle engelske og franske soldater ud.

Vi kørte op i tordenvejr, men da vi begyndte opstigningen, fik vi et flot vejr med solskin. Vi blev delt op i hold, og de der gerne ville nå toppen blev først sendt afsted. Holdet hvor vi deltog gik 5,5 km. Det var en fantastisk smuk tur med gletcher, vandfald, smukke blomster og træer, store flotte sten og bjergtoppe så flotte, ja det skal bare opleves.

Lone fortalte om, hvordan gletscherne blev til, ved at blive presset sammen til is af nyfalden sne. Hvordan der dannes spalter, så isen kælver, altså brækker af, og falder ned i bjergsøen. Vi var så heldige også at opleve det.  På vores vej mødte vi flere Shipmonk, Pikaer og Marmut.

Dagen sluttede med middag på vores hotel Torquin Inn. (Gule ærter, Oksekød med gemyse og Is